dijous, 17 de juliol del 2008

La usabilitat. Criteris o... heurístiques

La nostra anàlisi se centrarà en l’avaluació de la claredat de les funcions presentades en l’hipermèdia Golpe de Gracia. En primer lloc, jutjarem si cada element de la interfície segueix els principis d’usabilitat establerts. Per fer-ho explorarem la interfície amb l’objectiu d’avaluar cadascun dels seus elements davant d’un llistat de principis acceptats comunament. Aquest llistat es basa el conjunt de deu heurístiques proposades per Nielsen (2005), que apuntem a continuació:

Visibilitat de l’estat de sistema
El sistema hauria de mantenir sempre informats els usuaris sobre el que va succeint a través d'una retroalimentació apropiada dins d'un període de temps raonable.

Correspondència entre el sistema i món real
Els sistema ha de parlar el llenguatge de l’usuari, amb frases, paraules i conceptes que li resultin familiars. Ha de seguir les convencions del món real, fent aparèixer la informació en un ordre natural i lògic.

Control i llibertat per a l’usuari
El usuaris elegeixen sovint funcions per error i necessiten una “sortida d’emergència” clarament diferenciada per abandonar l’estat no desitjat. Ho han de poder fer sense recórrer a un extens diàleg. S’han de facilitar les opcions de “desfer” i “refer”.

Estàndards i consistència
Els usuaris no haurien de preguntar-se si diferents paraules, situacions o accions signifiquen el mateix. S’ha de seguir les convencions de la plataforma.

Prevenció d’errors
És millor dur a terme un disseny curós que permeti el funcionament fluid del sistema. Això evitarà la necessitat d’elaborar missatges d’error.

Reconèixer en lloc de retrocedir
Els objectes, les opcions, i les accions han de ser visibles. Els usuaris no han de recordar informació d’una part del diàleg a una altra. Les instruccions per a l’ús del sistema han de ser visibles i accessibles sempre que sigui necessari.

Flexibilitat i eficiència d’ús.
Els acceleradors, que passen desapercebuts pels usuaris novells, incrementen sovint la velocitat de la interacció. El sistema ha de donar cobertura tant als usuaris experts com als inexperts en aquest sentit. S’ha de permetre als usuaris la possibilitat d’acomodar diverses opcions.

Disseny estètic i minimalista
Els diàlegs han de contenir informació rellevant o requerida. Cada unitat extra d’informació en un diàleg competeix amb les unitat rellevants d’informació i disminueix la seva visibilitat relativa.

Ajudar als usuaris a reconèixer, diagnosticar i recuperar-se dels errors.
Els missatges haurien d’adoptar un llenguatge senzill, indicant de forma precisa el problema i suggerint de forma constructiva una solució.

Ajuda i documentació
Encara que la idea es que el sistema pugui se utilitzat sense documentació, pot ser precís proporcionar ajuda i documentació. La recerca d’informació hauria de ser fàcil i centrada en la tasca de l’usuari. Podria presentar llista de passos concrets a desenvolupar i no massa extensa.